Kohauttava 90-luku

Cindy Crawford 1992

Mielenkiintoinen muodin vuosikymmen, joka 80-luvun ylenpalttisuuden jälkeen palasi minimalismiin, vaihtoehtopukeutumiseen, unisex -vaatteisiin ja rennompaan pukeutumiseen. Runsaat röyhelömekot mekot vaihtuivat yksinkertaiseen spagettiolkaimiseen, alusmekko -tyyliin, lyhyet helmat pitenivät, vahvasti räätälöity -look menetti asemansa printticapreille, baggy- housuille ja urheiluvaatteista tuli muodikasta. Toisessa ääripäässä Haute Couture ylitti itsensä mitä ylenpalltisemmilla luomuksilla, muodista tuli lähes performanssitaidetta.

YSL, Kate Moss 1993
Dior 1998
Chanel, Claudia Shiffer 1993
Givenchy, McQueen 1997

1990-luvun muoti otti vaikutteita 1960-luvulta ja teknologisesta kehityksestä, joka innoitti futuristista muotia. Lontoo nousi jälleen muotikartalle, uusia muotisuunnittelijoita nousi julkisuuteen Alexander McQueen, Beatles Paul McCartneyn tytär Stella McCartney, hovisuunnittelija Amanda Wakeley, avangardisti Hussein Chalayan. Britit valtasivat ensi kertaa myös Pariisin muotitaloja, John Galliano valittiin ranskalaisen Givenchyn pääsuunnittelijaksi 1995, pestiä jatkoi vuonna 1997 Alexander McQueen ja samana vuonna Stella McCartney siirtyi Chloélle. Britannia nousi muutoinkin media huomion kohteeksi, kun kuninkaallinen perhe kiemurteli suhdesotkujen ja avioero huhujen keskellä.

Olipa kerran…

Lady Diana Spencer, josta tuli prinsessa

Yksi 90-luvun seuratuimpia julkkiksia ja muotivaikuttajia oli brittihoviin välirikon tehnyt Walesin prinsessa Diana. Vuonna 1992 Diana ja Walesin prinssi Charles muuttivat erilleen, mutta ongelmallinen suhde pysyi julkisuudessa koko 90-luvun ajan, kuningatar myönsi heille lopulta avioeron 1996. Traagisesti vain vuosi tämän jälkeen Prinsessa Diana kuoli auto-onnettomuudessa 31.8.1997, vain 36-vuotiaana.

Prinsessa Dianan asut olivat aina tyylikkäitä ja huolellisesti valittuja. Alkuun hän käytti korkeakauluksisia, röyhelöisiä puseroita, midi pituisia kukkahameita, ballerina kenkiä ja kaksiosaisia hamepukuja sekä tietysti brittiläiseen tyyliin hattuja, pillereitä, lierihattuja, turkishattuja , baskereita, hunnulla, rusetilla, sulilla ja nauhoilla koristeltuja. Pelkästään, hatuistaan kuuluisista, Ascotin laukkakilpailuista hattuja kertyi 22 kappaletta.

Vaikka Diana pukeutui alkuun hillitysti ja hovin vaatimalla arvokkuudella, hän toi oman tyylinsä esille ja sai olkatoppaukset, puhvihihat ja polka dot -kuviot näyttämään uskomattoman tyylikkäiltä. Diana käytti rohkeasti värejä erityisesti punaista, pinkkiä, vihreää ja sinistä. Hän jopa rikkoi hovin protokollaa käyttämällä punaista kynsilakkaa.

Dianan yhdisteli nerokkaasti asusteita, usein hän valitsi ylisuuret aurinkolasit, paksun asustevyön, statement korvakorut ja kädessä kannettavan käsilaukun tai clutch -laukun.

Eron jälkeen Diana alkoi yhä rohkeammin toteuttaa omaa tyyliään. Tyyli muuttui linjakkaammaksi, röyhelöt hävisivät, kaula-aukoista tuli rohkeampia ja helmoista lyhyempiä. Hän käytti enemmän huippusuunnittelijoiden asuja, kuten Chanelin jakkupukuja, Valentinon ja Lacroixin mekkoja, Versacen iltapukuja, Jimmy Choon kenkiä ja Diorin laukkuja.

1990-luku oli myös SUPERMALLIEN vuosikymmen

Linda Evangelista
Christy Turlington
Claudia Schiffer
Cindy Crawford

We don’t wake up for less than $10,000 a day

Linda Evangelista

”5 The Big Five”, Linda Evangelista, Christy Turlington, Cindy Crawford, Naomi Campbell, ja Tatjana Patitz, jonka korvasi myöhemmin Claudia Shiffer olivat originaalit supermallit. Supermalleista tuli superjulkkiksia 1990-luvulla, heistä olivat kiinnostuneet paparazzit, seurapiiripalstat ja Talk Showt. Supermallit synnyttivät trendejä ja tienasivat miljoonia. He eivät olleet kenenkään miehen, suunnittelijan tai valokuvaajan luomuksia vaan itsenäisiä naisia, jotka määrittivät itse oman arvonsa ja palkkakuittinsa. Lopulta supermallien huimat palkkiot, kasvavat asenneongelmat ja muodin yksinkertaistuminen johtivat supermalli -ilmiön loppumiseen ja siirtymisen vaihtoehtoisiin mallityyppeihin.

Kate Moss

Heroin Chic -tyyli, joka oli vastakohta terveelle supermallien edustamalle naisvartalolle, nosti uudenlaisia malleja julkisuuteen, Kate Moss, Jaime King ja Jodie Kidd. Kalpea iho, tummanpunaiset huulet, tummat silmänaluset ja ultra laiha, jopa luinen vartalo. Ilmiö, joka ihannoi anoreksista vartaloa herätti myös voimakasta vastustusta julkisuudessa.

Honor Fraser

1990-luvun lopulla toisenlaista mallityyppiä edustivat aristokratia mallit Stella Tennant, Andrew Cavendishin, Devonshiren 11. herttuan lapsenlapsi, kunnianarvoisan Toby Tennantin ja Lady Emman tytär sekä Honor Fraser, Brittiläisen prikaatinkenraali Simon Fraserin, Lovatin 15. lordin ja 4. paronin lapsenlapsi. Aristokratia mallit olivat ylväitä kalpea ihoisia, poikatukkaisia ja vakava ilmeisiä, uudenlaisia kasvoja huippumuodille. Tennantista tuli Chanelin kasvo ja Fraser esiintyi Diorin, Givenchyn, McQueenin, Valentinon ja muiden huippusuunnittelijoiden näytöksissä.

Stella Tennant

GRUNGE fashion

1990-luvulla musiikki, elokuvat ja televisiosarjat alkoivat vaikuttaa huippumuotiin. Spice Girls, Madonna, Kurt Cobain ja Courtney Love, Madonna, Britney Spears, Christina Aguilera, Justin Timberlake, Alicia Silverstone, Clueless, Friends, Sinkkuelämää…

Grunge pukeutuminen tuli muotiin Seattlen vaihtoehtokulttuurista, joka yhdisti elementtejä punkista ja metallista. Grunge nousi suurten massojen tietoisuuteen Nirvana yhtyeen julkaistua Nevermind albumin 1991. Grunge pukeutumiseen kuuluivat revityt farkut, flanelliruutupaidat, Doc Martens bootsit tai vaelluskengät, villapipot, bändipaidat, ylisuuret neuleet, pitkät ja roikkuvat hameet, revityt trikoot, eco-vaatteet, kuten orgaaninen puuvilla ja secondhand vaatteet. Grunge oli alkuperäiseltä hengeltään antikulutus liike, jonka suuret muotibrändit kaappasivat.

Marc Jacobs, Perry Ellis 1993

Amerikkalaisen suunnittelijan Marc Jacobsin muotinäytös joulukuussa vuonna 1992 Perry Ellisille (kevät-kesä 1993), esitteli street -tyylisiä grunge vaatteita, jotka oli yhdistetty huippumateriaaleihin. Silkkisiä flanellipaitoja ja sifonkihameita, roikkuvia kukkamekkoja kerrostettuna puuvillapaitojen päälle, luxus neuleita ja pipoja, mokkatakkeja, Converse tennareita ja nahkaisia varsikenkiä. Kriitikot tyrmäsivät kokoelman täysin. “Jacobsin grunge-kokoelma oli kaamea sekasotku, jota ei voi kutsua huippumuodiksi, eikä kokoelma kunnioittanut Perry Ellisin brändiä”. Julkaisun jälkeen Perry Ellis erotti Marc Jacobsin. Viisi vuotta myöhemmin Jacobs palkattiin Louis Vuittonin taiteelliseksi johtajaksi ja vuonna 2019 Marc Jacobs julkaisi kyseisen grunge-kokoelman omalla nimellään uudelleen.

UNISEX

Grunge muoti sai naiset ja miehet pitämään toistensa vaatteita, niin että sukupuolet sekoittuivat. Unisex muoti oli ollut pinnalla aiemminkin, mutta 1990 -luvulla se otti tasa-arvoisemman suunnan ja kunnioitti molempia sukupuolia. Grungen myötä androgyynimuoti vahvistui. New York Times kirjoitti:

Women donned flannel lumberjack shirts and combat boots while Kurt Cobain posed in ballgowns and housedresses.

Unisex muoti tuli 1990-luvulla yleisemmäksi, kuin koskaan aikaisemmin. Unisex Casual lookiin kuuluivat mm. korkeavyötäröiset farkut, farkkutakit, lenkkarit, verryttelypuvut, olohousut, hupparit, svetarit ja loaferit. Farkkujen suosio oli suurimmillaan 1990-luvulla, etenkin Euroopassa.

Naisten ja miesten vaatteista valittiin mieluisimmat ja luotiin uudenlaisia androgyynejä lookeja, myös drag-muoti nousi valtavirran tietoisuuteen. Amerikkalainen taiteilija Marilyn Manson esiintyi korsetissa, skottilainen popartisti Annie Lennox ylisuurissa puvuissa, NBA koripalloilija Dennis Rodman jakoi nimikirjoituksia hääpuvussa ja irlantilainen laulaja lauluntekijä Sinead O’Conner ajoi päänsä kaljuksi.

1992 Tanel Bedrossiantz, Gaultier mekko

Muotia tv-sarjoissa

1990-luvun tv-sarjat ova loistava inspiraation lähde 90-luvun henkeen ja vaatetukseen.

Frendien (1994-2004) Rachel Greenin hiustyyliä kadehdittiin ja kopioitiin jokaisessa kampaamossa. Muotitietoisen Rachelin asut edustavat niin 90-lukua ja mitä niistä ei rakastaisi.

Beverly Hills 90210 (1990-2000) teinidraama, joka oli rikkaan nuorison leikkikenttä, mutta myös puvustaja pääsi leikkimään isoilla muotisuunnittelijoilla, koska näillä lapsilla oli varaa pukeutua Calvin Kleiniin ja Armaniin. Myös kulissien takana nuoret näyttelijätähdet yrittivät päihittää toisensa tyylillä, jos puvustoa ei ollut peitetty, tähdet varastelivat häpeilemättä toisille tarkoitettuja muotivaatteita. Sarjan saippuaooppera versio Melrose Place (1992-1999) esitteli jo aikuisempaa muotia ja jatkoi huippusuunnittelijoiden vaatteiden ja asusteiden kavalkadia.

Ally McBeal (1997-2002) esitteli modernia työpuvustoa rohkeasti, josta saa edelleen inspiraatiota, kuinka tehdä jokapäiväisestä jakkupuvusta mielenkiintoinen.

Sex and the City (1998-2004) sarjalla oli valtava vaikutus muotiin, joka jatkuu edelleen. Jokaisella hahmolla oli uniikki tyylinsä ja sarja esitteli lukemattomia designer muotiluomuksia ja styling ideoita.

Twin Peaks (1990-91) vei katsojan synkälle ja yliluonnolliselle matkalle David Lynchin hyvin esteettiseen maailmaan. Grunge henki näkyi ruutukuvioissa ja puvustus yhdisteli kekseliäästi 90- ja 50-luvun tyylejä.

Kuka asui osoitteessa?

245 East 73rd Street, New York

Haluatko lukea lisää