Asenne

Louis Vuitton pikkumusta 2014, GQ

Ballerina

Sarah Jessica Parker, SJP Collection

Boho

Jane Birkin 1968

Glamour

Carolyn Bessette-Kennedy 1998

Hauska

Jessica Paré, Mad Men

Romanttinen

Olivia Palermo, Paris 2012

Va-va-voom

Marilyn Monroe, Misfits 1961

LITTLE BLACK DRESS

injakas, elegantti, seksikäs, yksinkertainen, muodikas, taiteellinen, klassinen, business, casual, haute couture, ikoninen pikkumusta sopii kaikkiin määritelmiin sujuvasti. Jos et keksi mitä pukea, pikkumusta ei koskaan petä. Jokaisen naisen tulisi omistaa vähintään yksi pikkumusta, jonka voi helposti asustamalla muuttaa rentoon iltapäivän viettoon kaupungilla tai viimeisen päälle stailattuun seurapiiritapahtumaan. Pikkumusta on myös luottovaate, jossa olo tuntuu aina hyvältä.

Viktoriaaninen LBD

Viktoriaanisella ajalla oli upeita mustia pukuja, joita käytettiin lähinnä surupukuina. Suruaika full-mourning kesti lesken osalta kaksi vuotta ja muiden surevien osalta vuodesta kahteen kuukauteen riippuen vainajan läheisyydestä sukupuussa. Suruaikaa seurasi kaksi vuotta kestävä half-mourning, jolloin puvustoon voitiin pikkuhiljaa lisätä väriä, laventelia, lilaa, harmaata tai valkoista. Mustia pukuja tarvitiin melko lailla, ja jos samaan aikaan sattui kuolemaan useita sukulaisia suruaika venyi entisestään. Surupukuja valmistavia yrityksiä oli useita ja näistä tunnetuin oli Jay’s Mourning Warehouse.

Fashion LBD

Modernin pikkumustan √§itin√§ pidet√§√§n kuitenkin ranskalaissuunnittelija Coco Chanelia. 1926 Vogue julkaisi kuvan Chanelin luomasta ”Ford” pikkumustasta, jonka kuvattiin sopivan, joka naisen tyyliin. Mekko oli suoralinjainen, v√§lj√§sti istuva malli, jonka pituus oli pohkeeseen, kaulus oli yksinkertainen venekaulus ja hihat olivat pitk√§t ja kapeat.

Yksinkertainen pikkumusta oli suosittu laman ja sodan aikana, koska ilman suuria rahallisia ponnistuksia, saattoi näyttää tyylikkäältä ja elegantilta. Sodan jälkeen toinen ranskalaissuunnittelija Christian Dior otti pikkumustan käsittelyyn ja päivitti siitä rohkeamman, seksikkäämmän ja ylellisemmän version. Vyötärö oli tiimalasin kapea, kaula-aukko rohkean avonainen ja helma kynämäisen kapea ja 1950-luvulle tultaessa levenevä.

Dior 1947
Dior 1950

Hollywood LBD

Anita Ekberg, La Dolce Vita 1960

Femme Fatale, ruotsalaisnäyttelijä Anita Ekberg uhmasi painovoimaa kuuluisalla mustalla mekollaan Fellinin elokuvassa La Dolce Vita, Ihana elämä 1960. Piero Gherardin olkaimeton, sweetheart -kaula-aukkoinen, kerrostettu mekko, läpikuultavilla silkkialushameilla ja korkealla halkiolla, on yhä yksi elokuvahistorian seksikkäimpiä mekkoja. Tarina kertoo, että inspiraation mekko on saanut Jean Louisin Rita Hayworthille suunnittelemasta mustasta mekosta elokuvasta Gilda 1946. Louis taas haki oman muusansa kauempaa, John Singer Sargentin taulusta Madame X 1884.

Rita Hayworth, Gilda 1946

Pikkumustasta tuli kuitenkin maailmanluokan hitti yhden elokuvan, Hollywood tähden ja ranskalaisen muotisuunnittelijan myötä.

Hubert Givenchyn upea musta mekko Audrey Hepburnin yllä elokuvassa Breakfast at Tiffany’s, Aamiainen Tiffanylla 1961, on edelleen yksi elokuvahistorian ikonisimmista asuista. Givenchy suunnitteli elokuvaan kaksi pikkumustaa. Ensimmäinen on kuuluisa, heti avauskohtauksessa esiintyvä, hihaton, pitkä, suoralinjainen satiinimekko, jossa selkä jää kauniisti paljaaksi. Toinen pikkumusta oli kreppisilkistä valmistettu helmaan aavistuksen levenevä mekko, jossa oli helmassa pieni röyhelö reunus.

Audrey Hepburn, Breakfast at Tiffany’s 1961

Rohkeampi versio pikkumustasta valkokankaalla nähtiin elokuvassa The Tall Blond Man with One Black Shoe, Pitkä vaalea mustakenkäinen 1972, jossa Mireille Darc esiintyi Guy Larochen pitkässä, syvällä leikkauksella selän paljastavassa, kapeassa luomuksessa.

Mireille Darc, Tall Blond Man with One Black Shoe 1972

Windsor LBD

Windsorin herttuatar Wallis Simpson 1945

Wallis Simpson Madeleine Vionnetin pikkumustassa Voguen kuvauksissa 1945. Wallis omisti useita pikkumustia ja totesikin asusta, ‚ÄúWhen a little black dress is right, there is nothing else to wear in its place‚ÄĚ. Ristiriitainen amerikkalainen seurapiiripersoona Wallis Simpson, kruunusta luopuneen Edward VIII:n vaimo, Windsorin herttuatar oli oman aikansa fashionista, joka oli useiden muotisuunnittelijoiden yst√§v√§ ja muusa ja rakasti Pariisin haute couture maailmaa. H√§nell√§ oli elegantti, oman aikansa moderni, urbaani chic, glamourilla maustettu tyyli. Wallis oli aina viimeisen p√§√§lle huoliteltu ja uskollinen omalle tyylilleen. Ranskalainen muotisuunnittelija Roland Mouret totesi Wallisista, ”Love or hate her, the world is still obsessed by that woman.”

Sussexin herttuatar Meghan Markle 2018

Meghan Marklea on verrattu Wallikseen, jättihän prinssi Harry kuninkaallisen elämän taakseen Edwardin tavoin vain vaimonsa vuoksi. Meghan Markle on jäljitellyt tyylissään klassikoita niin Audrey Hepburnia, Jackie Kennedya ja Dianaa. 2018 hän pukeutui Diorin mekkoon, nostalgisella silhuetilla, jossa on Meghanin hääpuvusta tuttu venepäänti, jonka hän on ottanut tyylimerkikseen.

Prinsessa Diana, Vanity Fair gaala 1994

29.6.1994 Prinsessa Diana osallistui Vanity Fairin hyv√§ntekev√§isyysgaalaan, samana p√§iv√§n√§, kun prinssi Charles oli televisiohaastattelussa my√∂nt√§nyt olleensa uskoton avioliittonsa aikana. Kreikkalaisen muotisuunnittelijan Christina Stambolianin mekosta tehtiin mediassa Dianan ”revenge dress”, kostomekko. √Ą√§rett√∂m√§n niukassa ja ihonmy√∂t√§isess√§, syv√§kaula-aukkoisessa sifonkimekossa Diana oli hyvin ei-kuninkaallinen, mutta upean seksik√§s ilmestys. Diana oli ostanut mekon kolme vuotta aiemmin ja j√§tt√§nyt sen k√§ytt√§m√§tt√§tt√§ liian uskaliaana. Dianan stylisti Anna Harvey totesi ”She wanted to look a million dollars” ja Diana todella varasti shown.

Haluatko lukea lisää